Infowar

När jag sitter och slörfar nu förtiden så är det som att åka en känslomässig bergochdalbana. Ibland fylls man med hopp och andra gånger med en benknäckande känsla av hopplöshet. Det som inger hopp i det här fallet är att i en tid där man hör mer och mer att människor ska börja tro på tomtar och troll igen.

Det är att inom de ”virtuella” världarna så har de ungdomar som har vänt ryggen åt naturvetenskapen, börjat använda den vetenskapliga metoden för att på bästa sätt ta ner bossar i sådana spel som Wow, linage och age of conan. Det roliga i sammanhanget är att de inte själva inser att de använder den metoden.
De tycker bara att de ”fuskar” och att det inte har något med vetenskap att göra.

När min slumpmässiga vandring runt på internet så stöter man på vissa riktigt otäcka artiklar som antyder att nu kommer alla att betraktas som terrorister tills motsatsen bevisats. Det är även svårt att bevisa att det som skrivs är sant.
Det är svårt att bevisa motsatsen när vad som helst kan betraktas som terrorism. I Storbritannien har antiterroristlagar använts för att spionera på folk som skräpat ner, haft störiga ungar och vart störande på annat sätt.

I Frankrike så har underrättelsetjänsten instiftat en liten databas där folk över 13 som ses som folk som kan ställa till med problem förs in och deras definition på folk som kan ställa till med problem är alla som är med i demonstrationer. Deras sexuella läggning, politiska åsikter, hur de klär sig och så vidare, helt enkelt allt om dem förs in i denna databas.

Nu kan man ju säga:”jaja, det är lugnt allt det där finns på facebook ändå” Men kärnan i problemet är inte vad de samlar om en egentligen, utan det är hur myndigheterna agerar på informationen som finns och som samlas in och tolkas. Som det ser ut nu så finns det en tendens att allt som är lite avvikande är farligt och måste stoppas med alla medel tillgängliga.

Det verkar som om vi har glömt vad en stat är. Vilken funktion vi har i staten och varför vi har kontrollorgan. Vi har glömt att staten är vi och de som styr representerar mig och dig. Jag vet inte riktig hur de representerar mig genom att betrakta mig och mina vänner, bekanta och släkt som terrorister.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback