Du har inget att frukta...

, om du inte har något att dölja.

Detta argument har jag hört till leda och det är ett av de mest använda man stöter på när det gäller övervakning. Låser du dörren till badrummet? I så fall har du saker att dölja. Har du en sjukdom, sexuell läggning eller åsikter som du inte vill att folk ska få reda på direkt. Då har du saker att frukta.

Jag har saker jag vill dölja, det kan jag avslöja direkt och jag ser övervakningen som nu är på väg att framträda, med en stor irritation och även en del rädsla.

När vi har börjat samla uppgifter om folk så börjar man fundera. Vem tar hand om dessa uppgifter och hur hanteras min informatiom? Människor gör misstag, automatiserade system tar fel. Stavfel förekommer och rena missförstånd uppkommer hela tiden. Det gör mig som medborgare i ett sådant samhälle väldigt sårbar, vad jag menar här är att ett brev som blir leverat till fel adress kommer att ge mig eller den som skulle ha brevet från början. Tänk stavfel eller att ett fingeravtryck blir felinläst. Då är du kokt.

För problemet  är inte att du tycker att du inte har gjort något fel utan om DE som övervakar dig tycker att du har gjort fel och hur kan du bevisa att du inte gjort något fel om det inte är du som kontrollerar din Identitet utan att det är den som från början drog till sig övervakarnas ögon.

Så ska vi låta det gå så här långt eller ska vi göra något åt det? Det är trots allt vi som är staten, även om det inte känns så alla gånger. Staten som många glömmer bort är alla i hela landet ALLA som är medborgare är en del av staten ingen är utanför, hur mycket vi än vill glömma bort dem.

hahahahahaahahahah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback